Sunday, June 18, 2023

PETUA HILANGKAN JERAGAT

Assalamualaikum dan hai semua. 


Topik hari ni berkaitan dengan wajah. Pernah dengar jeragat? Apa itu jeragat? Adakah jeragat ini berbahaya. Jawapannya tidak. Namun, tidak dapat dinafikan setiap orang akan mengalami masalah jeragat ini. Namun, tidak dapat dinafikan setiap orang akan mengalami masalah jeragat ini.

Apa itu Jeragat?
Jeragat ialah tompok-tompok kecil yang memenuhi bahagian muka anda seperti dahi, pipi, hidung, dan kawasan sekitar mulut. Tompok jeragat selalunya berwarna lebih gelap dari warna kulit asal dan ini menyebabkan tona kulit anda kelihatan tidak sekata. Bagi mereka yang berkulit cerah, kebiasaannya tompok jeragat akan berwarna coklat manakala mereka yang berkulit gelap pula akan mendapat tompok yang berwarna hitam. Kadangkala, saiz jeragat yang kecil ini akan kelama-lamaan membesar kemudiannya bercantum dengan jeragat yang lain dan akhirnya memenuhi setiap ruang di wajah anda. Ini menyebabkan wajah kita kelihatan tidak menarik dan gelap.

PUNCA JERAGAT BERLAKU

#1 TERDEDAH KEPADA SINARAN MATAHARI 

Seperti yang kita semua ketahui sinaran matahari akan mengeluarkan sinaran Ultraviolet (UV). Sinaran UV terdiri daripada tiga jenis :

Ultraviolet A – Cahaya ini adalah cahaya yang paling banyak dalam matahari, ia mampu menembusi lapisan kulit atas dengan mudah. Cahaya UV A akan menyebabkan kerosakan pada tisu-tisu penyambubg seterusnya menyebabkan masalah kulit kulit serta punca terjadinya jeragat dan yang lebih teruk kanser kulit.

Ultraviolet B – Cahaya ini adalah kurang berbanding UV A kerana UV B kebanyakannya telah diserap oleh lapisan ozon. Cahaya UV B ini akan menyebabkan kulit menjadi terbakar atau sunburn.

Ultraviolet C – Cahaya ini merupakan yang paling berbahaya terhadap kulit. Tetapi jangan risau kerana cahaya ini tidak sampai ke bumi disebabkan diserap oleh lapisan ozon.


#2 PERUBAHAN HORMON/ RAWATAN HORMON

Pil perancang kehamilan merupakan salah satu punca terjadinya jeragat. Pengambilan pil ini amat jelas diperkatakan sebagai punca terjadinya jeragat walaupun seseorang itu tidak mempunyai sejarah di dalam keluarga yang mengalami jeragat.

 

#3 PENGGUNAAN KOSMETIK

Penggunaan kosmetik yang berbahaya dan tidak sesuai dengan kulit akan menyebabkan kulit menjadi jeragat. Bahan-bahan terlarang yang digunakan boleh menyebabkan kerosakan kulit kepada pemakai.

 

#4 FAKTOR KETURUNAN

Faktor genetik juga dipercayai penyumbang kepada masalah jeragat yang dihadapi oleh seseorang itu.

 

Memandangkan sekarang ni ramai yang bekerjaya, mungkin ingin menggunakan petua-petua untuk menghilangkan jeragat mengambil masa yang lama. Jadi, semuanya mencari produk yang dapat mengatasi masalah ini. Dengan itu, Tcer nak syor kan kepada anda semua gunakalah set jeragat daripada produk kami di Shaklee dan Youth.  InsyaAllah berkesan dan selamat digunakan bagi anda yang mengalami masalah jeragat.

 

Tips Hilangkan Jeragat

Tips 1:

Minum teh hijau sekurang-kurangnya satu atau dua kali sehari. Kaedah ini mampu membuat kulit anda bebas dari jerawat kerana ia mempunyai antioksidan yang sangat bagus. Di dalam Shaklee, kami ada Cinch Tea yang bagus untuk antioksidan. Ini kerana Cinch Tea ini mempunyai kadar antioksidan yang tinggi. 



Tips 2:

Untuk pencuci muka, anda boleh memilih pencuci muka dari Youth iaitu Luminous Gel Oil Cleanser kerana ia dipercayai mampu mencuci solekan pada wajah dengan sempurna. 


 

Tips 3:

Penyegar wajah adalah sangat penting kerana ia dapat menanggalkan sel kulit mati dan menghilangkan sisa-sisa pencuci muka sekiranya tidak dibilas dengan sempurna. Pemilihan penyegar wajah yang betul penting untuk mengelakkan kulit daripada kering. Gunakanlah Perfecting Skin Toner  yang mana ia sangatlah mudah untuk digunakan dan dapat membersihkan segala sisa-sisa makeup yang ada sebab ia bersifat waterbase.

 

 

Tips 4:

Pelembap muka sememangnya rutin kecantikan yang biasa bagi semua wanita mahupun lelaki. Namun begitu apa yang berbeza adalah cara pemilihannya. Pelembap yang menggunakan bahan semula jadi dan bebas kimia adalah yang terbaik. Sapuan ke atas dan ke bawah harus dipraktikkan untuk penyerapan yang sempurna. Tak tahu nak guna pelembap apa? Anda boleh try Age Defense Moisturizer SPF 50.

 

 

Tips 5:

Gunakan penyental muka atau krim dan urut dengan lembut pada wajah anda dua hingga tiga kali seminggu. Ini dapat menggalakkan pengaliran darah, oksigen dan menambahkan keelastikan wajah.

Nak lebih best, gunakan full set rangkaian penjagaan wajah dari YOUTH

Nak lebih tips dan penerangan jelas tentang jeragat? Jom klik Petua Hilangkan Jeragat di sini. 

Nak tanya apa-apa tentang produk Shaklee? Jom Jom PM Tcer Ain Di Sini

Nurain bt Sarion : SID 111677
Nombor telefon: 018 573 2868
Pengedar Shaklee Seri Manjung/Setiawan/Lumut

Thank you korang sudi baca. till next entry!

#NextLevelBlogging #Blogmegashaklee #ShakleeThrive2023 #ShakleeTriumph2023 #ShakleeManjung #ShakleeSetiawan #ShakleeLumut


No comments:

Post a Comment

CoQ-trol Shaklee | Kebaikan | Siapa yang perlukannya?

Assalamualaikum. Hai semua. Hari ni Tcer nak share lagi tentang supplemen yang ada didalam rangkaian Shaklee. Supplemen yang seterusnya ini ...